3 stappenplan naar het ultieme promotie artikel voor uw organisatie

Het is een overweging die telkens weer gemaakt moet worden door bedrijven en organisaties die zich temidden van een niche of community willen manoeuvreren, hun merkidentiteit willen bestendigen tijdens een contactmoment of gewoon eens iets extra’s willen doen voor hen die het mogelijk maken wat zij doen; wat gaan we weggeven?

Een weggevertje, relatiegeschenk of give away kan je merk of bedrijf sterk doen stijgen in herkenbaarheid of populariteit. Of het nu ter herinnering of als teken van dank is, een relatiegeschenk of give away wordt altijd als prettig ervaren en brengt bovendien een positieve associatie met zich mee in het contactmoment tussen uw organisatie en uw (potentiële) klanten.
Maar wat geef je dan weg? De keuze is afhankelijk van een aantal factoren, te weten; budget, doelgroep en associatie.

Zijn we als Nederlandser niet dol op alles dat gratis is?

1. Budget
De eerste en meest voorname reden is eigenlijk een no-brainer en valt het best samen te vatten onder de noemer: ‘het moet wel leuk blijven’. Dat wil niet zeggen dat je promotie artikel helemaal niets mag kosten, maar het kan simpelweg niet duurder zijn dan wat je uit te geven hebt. Dit is altijd een absolute plafond.

Hoeveel ontvangers verwacht je? Het gaat soms maar om dubbeltjes, maar het maakt wel degelijk iets uit wanneer je bijv. 100 of misschien wel 10.000 stuks benodigd bent. Bezoek je een meerdaagse beurs, dan wil je niet de tweede dag zonder komen te zitten. Men is echter misschien wel speciaal hiervoor naar je toe gekomen omdat ze het ingefluisterd hebben gekregen middels vrienden of sociale media. Zijn we als Nederlandser niet dol op alles dat gratis is? Weet je wat je budget is en hoeveel je er nodig hebt, dan kun je gericht gaan zoeken naar de mogelijkheden. Je gaat toch immers ook geen huizen bezichtigen die een keer zo duur zijn dan wat je aan hypotheek kunt krijgen?bidons-bedrukken-eurologoluchtvervrisser-auto-bedrukken-eurologo

2. Doelgroep
Is het budget bepaald dan kun je kijken naar je doelgroep. Zij zullen immers het promotie artikel in ontvangst nemen. Wie zijn zij? Heb je daar een goed beeld van? Ook wanneer je denkt dat dit zo is, loont het zich je te verplaatsen in je doelgroep. In verreweg de meeste gevallen namelijk, kiest een ondernemer een product die zij zelf graag zouden ontvangen. Vraag je echter af of jijzelf wel een representatief model bent voor je doelgroep. Wat zou je op prijs stellen als potentiële klant of lid van je eigen organisatie? Dat is de hamvraag. Bekijk een lijst met voorbeelden en vraag uw levens- of business partner een rollenspel met u te doen. „Stel ik kom je tegen op  locatie X of evenement X en ik geef je een  promotie artikel X Hoe zou je dit dan ervaren?” Het zal een verhelderend inzicht opleveren.

Wanneer je luxe jachten verkoopt, kom je niet weg met een  tijdelijke tatoeages

3. Associatie
Je hebt nu al grotendeels bepaald waar je doelgroep blij van zou worden waar dat ook nog eens binnen het budget past. Het meest essentiële echter, is de connectie die je met de ontvanger maakt namens je organisatie. Welke associatie breng je teweeg? Nu is niet de ontvanger, maar je organisatie het uitgangspunt. Welk van de producten die overgebleven zijn bij punt 2 hebben het meeste te bieden in termen van effectiviteit en merkidentiteit voor je business?

Wanneer je bedrijf luxe jachten verkoopt, kom je waarschijnlijk niet weg met een knuffel winnie of tijdelijke tatoeages. Een betere overweging zou dan zijn een luxe veerpen, een waaier met opdruk of zonnebrillen. Promoot je jezelf op een autoboulevard of evenement, dan is misschien een luchtverfrisser voor in de auto een ideaal weggeef artikel. Ben je actief in de gezondheidsbranche, dan kan een bedrukte bidon uitstekend zijn.

Nu heb je een stappenplan om tot een effectief promotie artikel voor je organisatie te komen in relatie tot je budget, je doelgroep en associaties. Veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *