Relatiegeschenk als Businessmodel

Waardering is een waarde van gevoel. Iemand voelt zich gewaardeerd, ondergewaardeerd of neutraal. Alleen de eerste is een optie voor de ondernemer in relatie tot diens klanten, werknemers en opdrachtgevers. Wie wil nu niet dat men een positieve associatie heeft met hen en hun organisatie?! Wanneer je ze vraagt; “wat vind je van de klantvriendelijkheid” of “haal je voldoening uit je werk” en “heb je het gevoel dat bedrijf X naar je luistert?”, wat zullen jouw klanten hierop dan antwoorden? Sterker nog; die niet tastbare waarde schijnt de voornaamste succesfactor zijn van de giganten van deze tijd. Denk aan Zalando en hun gratis terugstuur-service of Blue en hun fixatie op klantenservice. Zij maken klantwaardering tot businessmodel. Maar hoe kunt u er nu zorg voor dragen dat klanten u en uw bedrijf meer gaan waarderen zonder dat dit ten koste gaat van uw omzet? Wat nu wanneer het zelfs omzet-verhogend kan werken?

Volk van goed geheugen

Weet jij nog wat er in je kerstpakket zat? Dat is best moeilijk in Nederland. Gooien ze in Amerika om de haverklap met woorden als awesome, amazing of wonderful; in Nederland kom je daar niet mee weg. Relatief gezien zijn wij een heel nuchter volk wat er voor zorgt dat je maar nauwelijks serieus wordt genomen wanneer je iemand een veer in diens achterste positioneert. Dat moet je dus anders aanpakken; een subtiel compliment of schouderklopje zal heus bijdragen, maar daarmee redt je het het niet. Wij zijn tevens een volk van de lange adem en vooral van het stalen geheugen, althans wanneer het op cadeautjes aankomt. Vraag je de Nederlander wat zij drie jaar geleden – gratis – voor de kerst kregen van hun baas dan zullen zij het – al dan niet na een adempauze van maximaal 5 seconden – kunnen vertellen tot aan de kleur van het lint. Dat laatste geldt wellicht alleen voor vrouwen, maar je zult vast begrijpen wat ik bedoel.

Ja, daarmee maak je een blijvende indruk

Een klein geschenk; een blijk van waardering zogezegd; een cadeau; iets tastbaars. Ja, daarmee maak je een blijvende indruk. Het waarderen van je medewerkers of klantrelaties hoeft geen goud geld te kosten. Ook al is de geste nog zo klein, men onthoud dit zondermeer. Een veerpen of paraplu, silicone armbandjes om uit te delen thuis; een rugzakje met wat lekkers of een fietszadelhoesje voor een droge bips. Ook een keycord, een bidon of poncho zal zeker in dank worden afgenomen. Ook zijn deze producten uitstekend los toe te voegen aan een kerstpakket natuurlijk.

Relatiegeschenk als businessmodel

Wanneer je deze relatiegeschenken voorziet van je boodschap, merk of logo; maak je van een relatiegeschenk ook nog een promotie artikel. Houdt wel vast aan de organieke intentie van je gift; een te opzichtig etaleren van je merk kan de ontvanger het gevoel geven dat je het voor jezelf doet en niet als blijk van waardering. Houd je klanten tevreden en je werknemers gemotiveerd; waardeer ze met een geschenk en maak van je relatiegeschenk een businessmodel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *